+48 535 850 951
·
kontakt@piontek.pl
·
Pon.-Pt. 09:00-18:00

ZUS: Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

ZUS: Ulgi dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem

Dla przedsiębiorców, którzy z powodu pandemii koronawirusa (COVID-19) mają problemy z płatnością bieżących składek oraz należności, wynikających z zawartej z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, przewidziano uproszczone formy pomocy, w postaci:

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.

 

Aby skorzystać z ulg, przedsiębiorca musi złożyć odpowiedni wniosek, dostępny pod https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/ulgi-dla-przedsiebiorcow-w-zwiazku-z-koronawirusem/3223283 . Na stronie ZUS dostępne są dwa formularze wniosków: dla przedsiębiorców prowadzących i nieprowadzących pełnej księgowości.

Wniosek należy przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

 

WAŻNE! Przedsiębiorcy prowadzący pełną księgowość, do wniosku muszą dołączyć sprawozdanie finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych za 2018 lub 2019 rok. Dokumenty można dołączyć w formie skanów do wniosku w portalu PUE ZUS, po uprzednim zapisaniu ich na dysku komputera.

 

We wniosku przedsiębiorca musi ponadto wskazać, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na sytuację finansową przedsiębiorstwa i brak możliwości opłacenia należności w terminie.

Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Przedsiębiorcy, których wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, będą musieli złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej, które wysłane zostaną na wskazany przez przedsiębiorcę adres e-mail lub pocztą (w przypadku niewskazania adresu mailowego).

Podpisane dokumenty (umowa i dokumenty dotyczące pomocy publicznej) przedsiębiorca musi złożyć w formie papierowej w dostępnej skrzynce w placówce ZUS lub wysłać pocztą.

WAŻNE! Z uwagi na zagrożenie epidemiczne, podpisane dokumenty przedsiębiorca może wysłać w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS, jednak w ciągu 14 dni od zakończenia stanu epidemicznego będzie musiał dostarczyć do ZUS papierowe oryginały podpisanych dokumentów. Brak przekazania papierowych oryginałów dokumentów będzie oznaczał, że umowa nie została zawarta, a to skutkowałoby naliczeniem odsetek od należności objętych umową!

 

WAŻNE! ZUS będzie dokonywał analizy dokumentów wnioskodawcy. Jeśli w okresie ostatnich 3 lat otrzymane ulgi w ramach pomocy de minimis przekraczają 200 tys. euro, ulga nie zostanie przyznana.

 

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS

Wniosek o odroczenie terminu płatności składek (wniosek ZUS-EOP), można również złożyć za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS (https://www.zus.pl/portal/logowanie.npi ) w sposób wskazany pod tym adresem: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych/firmy/-/publisher/details/1/jak-elektronicznie-wyslac-wniosek-o-odroczenie-terminu-platnosci-skladek-wniosek-zus-eop-/2545804

Photo by Markus Spiske on Unsplash

Related Posts